انجام پایان نامه مکانیک تبدیل انرژی اين رشته در به كار بردن علوم و تكنولوژي جهت طراحی و محاسبه اجزاء سيستم­هايي كه اساس كار آنها مبتني بر تبديل انرژي، انتقال حرارت و جرم است به متخصصان كارآيي لازم را مي­دهد و آنها را جهت فعاليت در صنايع مختلف مكانيك آماده مي­سازد. فارغ التحصيلان اين دوره قادر به طراحي و محاسبه اجزا و سيستم­ها در بخش­هاي عمده­اي از صنايع نظير صنعت نفت و گاز، صنایع هوایی، صنایع نظامی، صنايع خودروسازي ، نيروگاه­ها، صنايع غذايي و ذوب فلزات هستند.

 

انجام پایان نامه سمینار پروپوزال مقاله تحقیق و پروژه های دانشجویی مکانیک تبدیل انرژی

 

انجام پایان نامه ارشد دکتری مهندسی رشته مکانیک تبدیل انرژی

 

انجام پایان نامه مکانیک تبدیل انرژی

 

خرید موضوع پایان نامه کارشناسی ارشد مکانیک تبدیل انرژی طراحی کاربردی

 

 

دانلود رایگان موضوعات پایان نامه کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک تبدیل انرژی طراحی کاربردی

 

انجام پایان نامه مکانیک تبدیل انرژی اين رشته در به كار بردن علوم و تكنولوژي جهت طراحی و محاسبه اجزاء سيستم­هايي كه اساس كار آنها مبتني بر تبديل انرژي، انتقال حرارت و جرم است به متخصصان كارآيي لازم را مي­دهد و آنها را جهت فعاليت در صنايع مختلف مكانيك آماده مي­سازد. فارغ التحصيلان اين دوره قادر به طراحي و محاسبه اجزا و سيستم­ها در بخش­هاي عمده­اي از صنايع نظير صنعت نفت و گاز، صنایع هوایی، صنایع نظامی، صنايع خودروسازي ، نيروگاه­ها، صنايع غذايي و ذوب فلزات هستند.

معرفی رشته مهندسی مکانیک – تبدیل انرژی – مقطع کارشناسی ارشد

انجام پایان نامه مکانیک تبدیل انرژی از آنجائی که در برنامه کارشناس مهندسی مکانیک در حرارت و سیالات، طراحی کلیه موارد و تحقیق در رشته تولید و تبدیل انرژی که به مهندسی مکانیک مربوط می شود در نظر گرفته نشده است و نیاز جامعه ایجاب میکند تا در زمینه های موتور احتراق داخلی، نیروگاهها، تاسیسات حرارتی و ایجاد درجه حرارتهای خیلی پایین (کرابجنک) و همچنین حرکت سیال و انتقال حرارت و جرم و تاسیسات آبی و سایر زمینه های حرارت و سیالات با بکارگیری علوم و فنون پیشرفته به خودکفائی صنعتی در این زمینه های برسیم. لذا برنامه کارشناسی ارشد تبدیل انرژی تدوین گردیده است . دانشجویان این دوره با گذراندن برنامه های پیوست، بر طبق مصوبات شورایعالی انقلاب فرهنگی به دریافت درجه کارشناسی ارشد آموزشی یا پژوهشی نائل خواهند شد.
دراینجا یاد آور میشود که در درس پیشنهادی و محتوای انها و همچنین زمینه های تحقیقاتی جهت اجرای رساله و پروژه به نظرات دانشگاهها و صاحبنظران توجه گردیده و با پیشنهادات اصلاحی از طرف دانشگاهها و صاحبنظران، برنامه همواره پویائی خود را حفظ خواهند کرد.
بدیهی است که در بازنگری مداوم اصلاحات لازم مطابق با نیاز صنعت کشور انجام خواهد پذیرفت.

طول دوره تحصیل

حداقل و حداکثر زمان تحصیل را ائین نامه های مصوب شورایعالی برنامه ریزی تعیین نموده اند.

تعداد واحدها

تعداد واحدهای دوره کارشناسی ارشد شامل ۲۸ واحد نظری، آزمایشگاهی،عملی، وپایان بشرح زیر است:
آموزشی:
دروس اصلی ۱۵ واحد
تخصصی ۱۵-۱۳ واحد
سمینار۲ واحد
پایان نامه ۶-۸ واحد
پژوهشی
دروس اصلی
دروس اصلی ۱۲ واحد
تخصصی ۱۲-۵ واحد
سمینار ۲ واحد
پایان نامه ۱۲-۱۹

انجام پایان نامه مکانیک تبدیل انرژی ارشد دکتری مهندسی رشته مکانیک تبدیل انرژی انتقال حرارت

نقش و توانایی یا کارایی

انجام پایان نامه مکانیک تبدیل انرژی هدف از آموزش این برنامه تربیت نیروی متخصص، طراح، محقق و با مدرس در زمینه های تولید و تبدیل انرژی، انتقال حرارت و سیالات مورد نیاز صنایع، مراکز تحقیقاتی و موسسات آموزشی میباشد. فارغ التحصیلان این رشته می توانند قسمتی از نیاز جامعه را در ارتباط با تولید و تبدیل انرژی در سطح طراحی و تحقیقات بر طرف نمایند.
این صنایع شامل نیروگاهها، مراکز قدرت کارنجات، پالایشگاهها، صنایع اتومبیل سازی و موتورهای احتراق داخلی، صنایع هوائی و دریایی،وسائل حمل ونقل تاسیسات حرارتی و برودتی، ایجاد درجه حرارتهای خیلی پایین (کرابجنیک) تاسیسات ابی و سایر صنایع مربوطه میباشد.

ضرورت و توانایی

با توجه به مشاغلی که در صنایع مندرج در بند ۴ گفته شد این برنامه کارشناسی ارشد طراحی کاربردی در مهندسی مکانیک برنامه ریزی شده است. فارغ التحصیلان این تخصصها هر کدام بتنهائی میتوانند حدود ۳۰% ازخدمات مهندسی مکانیک را در سطح کارشناسی ارشد برآورده نمایند. حدود ۴۰%باقیمانده مربوط به تخصصهائی است که متعاقباً برنامه ریزی خواهد شد.

چارت درسی زیر صرفا جنبه پیشنهادی دارد. انتخاب واحد باید با نظر و تائید استاد راهنما صورت گیرد. در غیر این صورت هیچ مسوولیتی متوجه مسوولیت سایت دانشگاه نخواهد بود

برنامه درسی مقطع کارشناسی ارشد رشته مهندسی مکانیک – تبدیل انرژی
 

نام درس نوع
ترم ۱
۱ ریاضیات پیشرفته -۱ اصلي
۲ پروژه و رساله اصلي
۳ موتور های احتراق داخلی -۳ تخصصي
۴ ترمودینامیک عالی تخصصي
۵ انتقال حرارت – هدایت تخصصي
۶ مکانیک سیالات -۳ تخصصي
۷ سوخت واحتراق پیشرفته تخصصي
۸ محاسبات عددی پیشرفته اصلي
ترم ۲
۹ مکانیک محیط پیوسته نامشخص
۱۰ متد محاسبات عددی نامشخص
۱۱ هیدرو آئرودینامیک نامشخص
۱۲ مباحث برگزیده در انرژی تخصصي
۱۳ ترمودینامیک آماری تخصصي
۱۴ مکانیک سیالات و انتقال حرارت عددی تخصصي
۱۵ جریان دو فاز تخصصي
۱۶ سمینار اصلي
۱۷ سوخت و احتراق -۲ تخصصي
۱۸ انتقال حرارت – جابجائی تخصصي
۱۹ لایه های مرزی تخصصي
۲۰ تـوربـولانس تخصصي
۲۱ دینامیک گازها تخصصي
۲۲ انرژی تخصصي
۲۳ تئوری لایه های مرزی تخصصي
۲۴ آئرودینامیک مافوق صوت نامشخص
۲۵ مباحث منتخب در انرژی تخصصي
۲۶ مکانیک سیالات عددی ۱ تخصصي

 

تبدیل محصولات فرایند احتراق به سوخت

انجام پایان نامه مکانیک تبدیل انرژی خرید دانلود رایگان موضوع موضوعات پایان نامه کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک تبدیل انرژی طراحی کاربردی طراحی و محاسبه اجزا

انجام پایان نامه مکانیک تبدیل انرژی روش توسعه یافته MIT کربن‌دی‌اکسید را به ترکیبات مفید تبدیل می‌کند. محققان MIT سیستم جدیدی را ایجاد کرده اند که می تواند به طور بالقوه برای تبدیل کربن‌دی‌اکسید تولیدی در نیروگاه به سوخت های مفید برای اتومبیل ها، کامیون ها و هواپیما و همچنین مواد اولیه شیمیایی برای انواع مختلف محصولات مورد استفاده قرار گیرد. سیستم مبتنی بر غشاء جدید توسط Xiao-Yu Wu و Ahmed Ghoniem، Ronald C. Crane پروفسور دانشکده مهندسی مکانیک در مقاله‌ای در مجله ChemSusChem شرح داده شده است. این غشاء که ترکیبی از لانتان، کلسیوم و اکسید آهن است، به اکسیژن موجود در جریان کربن‌دی‌اکسید اجازه عبور می‌دهد؛ در حالی که کربن مونواکسید پشت غشاء باقی می‌ماند. ترکیبات دیگر که تحت عنوان رساناهای یونی _ الکترونیکی شناخته می‌شوند، در همان آزمایشگاه برای کاربردهای چندگانه مانند جداسازی اکسیژن و هیدروژن مورد مطالعه قرار می‌گیرند. کربن مونواکسید تولید شده در این فرایند، می‌تواند به عنوان سوخت مورد استفاده قرار گیرد. در عین حال، می‌توان آن را با هیدروژن و/ یا آب ترکیب کرد و انواع سوخت‌های هیدروکربنی مایع و همچنین ترکیبات شیمیایی مانند متانول (به عنوان سوخت اتومبیل)، گاز سنتز و… را تولید کرد. این فرایند می تواند بخشی از مجموعه ای از فن آوری های شناخته شده به عنوان ضبط، استفاده و ذخیره سازی کربن یا CCUS باشد که اگر به تولید الکتریسیته منجر شود، می تواند تاثیر مصرف سوخت های فسیلی بر گرم شدن کره زمین را کاهش دهد.

انجام پایان نامه مکانیک تبدیل انرژی به گفته Wu، این غشاء که دارای ساختار پروسکایت است، فقط اتم‌های اکسیژن را عبور می‌دهد. جداسازی اکسیژن توسط دما تا دمای ۹۹۰ درجه سلسیوس انجام می‌گیرد و کلید انجام این فرایند، جریان داشتن اکسیژن جداشده از کربن‌دی‌اکسید تا طرف دیگر غشاء است. می‌توان با ایجاد خلاء در یک سمت غشاء در مقابل جریان کربن‌دی‌اکسید، این کار را انجام داد اما برای حفظ آن، انرژی زیادی لازم است. محققان به جای خلاء، از یک جریان سوخت مانند هیدروژن یا متان استفاده می کنند. این مواد به آسانی اکسید می‌شوند؛ بنابراین به راحتی و بدون ایجاد اختلاف فشار، اتم‌های اکسیژن را به سمت دیگر غشاء می‌کشند. این غشاء همچنین از برگشتن اتم‌های اکسیژن به سمت دیگر آن و ترکیب شدن با کربن‌مونواکسید برای تشکیل دوباره کربن‌دی‌اکسید جلوگیری می‌کند. در نتیجه، با توجه به کاربرد، ترکیبی از خلاء و برخی سوخت‌ها می‌تواند انرژی مورد نیاز برای انجام این فرایند را کاهش دهد. به گفته Wu، انرژی مورد نیاز برای انجام این فرایند، گرماست که بخش از آن توسط خود نیروگاه و مابقی از طریق انرژی خورشیدی یا حرارت تولید شده توسط سوزاندن زباله‌ها تامین می‌شود. اساسا این فرایند این امکان را بوجود می‌آورد که گرما را به شکل شیمیایی ذخیره کرد تا هروقت که نیاز است، مورد استفاده قرار گیرد. انرژی شیمیایی در مقایسه با سایر اشکال انرژی، از چگالی (انرژی ذخیره شده در واحد حجم ماده) بالاتری برخوردار است.

انجام پایان نامه مکانیک تبدیل انرژی Wu و Ghoniem معتقدند که این فرایند، فرایندی عملی است. در حال حاضر آن‌ها در جست‌و‌جوی راهی برای افزایش دبی جریان اکسیژن عبوری از غشاء از طریق تغییر جنس غشاء، تغییر هندسه سطح یا افزودن کاتالیزگز به سطح هستند. آن‌ها همچنین به دنبال راهی برای یکپارچه‌سازی غشاء با راکتور و همراه‌سازی این راکتور با سیستم تولید سوخت هستند. Wu می‌گوید: در نیروگاه گازی که گروه Ghoniem روی آن کار کرده‌اند، گاز ورودی می‌تواند به دو جریان تقسیم شود؛ یک جریان سوزانده می‌شود و برق و جریان خالص مورد نیاز را تولید می‌کند درحالی که جریان دیگر به سمت دیگر غشاء رفته و اکسیژن مورد نیاز برای واکنش با سوخت را تامین می‌کند. جریان دوم باعث به وجود آمدن مخلوطی از هیدروژن و کربن مونواکسید می‌شود که گاز سنتز نامیده می‌شود. گاز سنتز به طور گسترده به عنوان سوخت صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. گاز سنتز را می‌توان به سوخت ورودی نیروگاه نیز اصافه کرد. این روش نه تنها باعث کاهش انتشار گازهای گلخانه ای می شود، بلکه می تواند منبع درآمد بالقوه دیگری برای کمک به پرداخت هزینه های آن باشد. این فرایند با سطوح تمرکز مختلف کربن‌دی‌اکسید (۹۹-۲ درصد) آزمایش شده و همگی این فرایندها موفقیت‌آمیز بوده‌اند؛ اما هرچه تمرکز بیشتر باشد، بازده فرایند بیشتر است. بنابراین، این فرایند در شرایط مختلف از قبیل نیروگاه‌های سنتی که با سوخت‌های فسیلی کار می‌کنند یا نیروگاه‌های احتراق اوکسی کار می‌کند. این تحقیق توسط دانشگاه علم و صنعت King Abdullah و Shell Oil تأمین مالی شده است.

 

فونتوس، قمقمه ای که رطوبت هوا را به آب آشامیدنی تبدیل می کند

انجام پایان نامه مکانیک تبدیل انرژی ارشد دکتری مهندسی رشته مکانیک تبدیل انرژی انتقال حرارت

 

انجام پایان نامه مکانیک تبدیل انرژی فونتوس، بطری آبی است که به طور خودکار پر می شود و به شما اجازه می دهد که بدون نگرانی درباره ی حمل مقدار زیادی آب و یا پیدا کردن آب حین سفر برنامه ی خود را بچینید. امروزه مشکل کمبود آب آشامیدنی در بسیاری از مناطق جهان مسئله ای نگران کننده است. برای رفع این مشکل بشر به ایده های مختلفی دست زده است. به دست آوردن آب از هوا، یکی از این ایده ها است که بیش از ۲۰۰۰ سال قدمت دارد. اتمسفر زمین حاوی حدود ۱۳۰۰۰ کیلومتر مکعب آب است. ساخت این بطری درواقع تلاشی برای استفاده از این منبع دست نخورده است. این بطری توسط کریستوف رتزار دانشجوی دانشگاه هنرهای کاربردی وین در اتریش طراحی شده است. الهام بخش او تحقیقاتی بود که نشان میداد تا سال ۲۰۳۰ ، ۴۷ درصد جمعیت جهان با مشکل کمبود آب آشامیدنی مواجه خواهند بود. این بطری با بهره گیری از انرژی خورشیدی رطوبت موجود در هوا را جمع کرده و تبدیل به آب آشامیدنی میکند. بر اساس آزمایشات رتزار، این بطری در شرایط ایده آل (دمای بین ۳۰ تا ۴۰ درجه سانتیگراد و رطوبت هوای ۸۰ تا ۹۰ درصد) توانایی تولید ۰٫۵ لیتر آب در مدت زمان یک ساعت را دارد. این بطری در دو نوع مختلف طراحی شده است

“فونتوس ایرو” گونه ای از بطری آب فونتوس است، که برای زمان پیاده روی یا کوهنوردی ساخته شده تا هنگامی که شما از طبیعت لذت میبرید خود را پرکند. این وسیله به شما امکان می دهد بدون نگرانی از وضعیت ذخیره آب، برنامه سفر خود را بچینید. میتوانید فونتوس ایرو را به کوله پشتی خود متصل کنید و در حالی که پیاده روی میکنید بطری خود را پر میکند.

ویژگی ها:

  • سبک
  • جلوگیری از آلوده شدن محیط زیست
  • امکان شارژ گوشی(از طریق پورت یو اس بی متصل به سلول خورشیدی)
  • حداکثر ظرفیت ۰٫۸ لیتر
  • طراحی ساده

 

انجام پایان نامه مکانیک تبدیل انرژی خرید دانلود رایگان موضوع موضوعات پایان نامه کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک تبدیل انرژی طراحی کاربردی طراحی و محاسبه اجزا

 

انجام پایان نامه مکانیک تبدیل انرژی این شیشه آب به گونه ای طراحی شده که رطوبت موجود در هوا را گرفته، آن را متراکم و میعان میکند، و آب آشامیدنی ایجاد شده را در محفظه خود ذخیره می کند. فن کوچکی هوای محیط اطراف را به درون کشیده، آن را از فیلتر دستگاه عبور میدهد و به درون قسمت میعان کننده میفرستد. تعدادی خنک کننده کوچک، رطوبت موجود در هوا را جذب سطوح تعبیه شده در دستگاه میکنند؛ در نتیجه این عمل، قطرات آب تشکیل شده درون محفظه اصلی میریزند و ذخیره می شوند. انرژی لازم برای فن و خنک کننده ها از طریق سلول خورشیدی تعبیه شده روی دستگاه تأمین می شود. همچنین قسمت پایینی وسیله به گونه ای طراحی شده است که، کپسول های کوچک مواد معدنی را در خود جای میدهد. این کپسول ها در آبِ جمع آوری شده حل میشوند و باعث میشوند آب تقطیر شده، مواد معدنی مورد نیاز بدن را نیز داشته باشد. انجام پایان نامه مکانیک تبدیل انرژی

“فونتوس راید” نوع دیگری از این وسیله است و طراحی آن به گونه ایست که می تواند به عنوان قمقمه دوچرخه مورد استفاده قرار گیرد. این شیشه آب هنگامی که دوچرخه سواری میکنید خود را پر میکند. فونتوس راید، بر عکس فونتوس ایرو فن ندارد و صرفا از جریان هوای ایجاد شده هنگام دوچرخه سواری استفاده می کند تا رطوبت هوا را وارد سیستم خود کند.

 

صنعت توربین های بادی

 

انجام پایان نامه مکانیک تبدیل انرژی ارشد دکتری مهندسی رشته مکانیک تبدیل انرژی انتقال حرارت

 

توربین بادی، به توربینی گفته می‌شود که برای تبدیل انرژی جنبشی باد ، به انرژی مکانیکی به کار می‌رود. توربین‌های بادی در دو نوع با محور افقی و با محور عمودی ساخته می‌شوند. توربین های بادی مصارف مختلفی دارند. برای مثال توربین‌های بادی بزرگ‌تر با چرخاندن ژنراتور و تبدیل انرژی مکانیکی به انرژی الکتریکی، به عنوان یک منبع تولید انرژی‌الکتریکی به‌ شمار می‌روند .توربین‌های بادی کوچک برای کاربردهایی مانند شارژکردن باتری ها و یا توان کمکی در قایق‌های بادبانی مورد استفاده قرار می‌گیرند. پمپ بادی برای پمپ کردن آب و آسیاب بادی برای آسیاب گندم به کار می‌رود.

تاریخچه

انجام پایان نامه مکانیک تبدیل انرژی نخستین ماشینی که با استفاده از نیروی باد به حرکت درآمد، چرخ بادی هرون بود. ولی نخستین آسیاب بادی عملی، در سده۷ میلادی در سیستان ساخته شد. پیدایش آسیاب‌های بادی در اروپا مربوط به سده‌های میانه است. نخستین مورد ثبت‌شده در مورد استفاده از آسیاب‌هاب بادی در انگلستان ، مربوط به سده‌های ۱۱ و ۱۲ میلادی است.

انواع توربین های بادی

اگرچه طراحی های مختلفی برای توربین بادی موجود می باشد ولی به طور عمده به دو دسته کلی- بر اساس جهت محور چرخش- تقسیم بندی می شوند:

محور افقی )Horizontal Axis Wind Turbines(HAWTS)  که نوع رایج آن می باشد(

محور عمودی Vertical Axis Wind Turbines(VAWTS)

جریان هوا گذرا بر روی هر سطح ، دو نوع نیروی آیرودینامیکی با نام های درگ(Drag) و لیفت(Lift) به وجود می آورد . نیروی درگ در جهت جریان باد و نیروی لیفت عمود بر جریان باد ، می باشد. نیروی مورد نیاز جهت چرخش پره‌های توربین‌های بادی می تواند توسط یکی از این نیرو‌ها و یا هر دوی آن‌ها تامین بشود .

توربین‌های بادی محور افقی (HAWT)

انجام پایان نامه مکانیک تبدیل انرژی در توربین‌های بادی با محور افقی  ( Horizontal Axis Wind Turbine) که به اختصار HAWT هم نامیده می‌شوند، روتور و ژنراتور الکتریکی در بالای یک برج بلند قرار گرفته و باید در راستای باد قرار گیرند. توربین‌های بادی محور افقی، رایج‌ترین توربین‌ها هستند. در توربین‌های کوچک یک پره بادی ساده به کار می رود. در توربین‌های بزرگ، معمولاً از یک سنسور باد کوبل با موتور servo برای چرخاندن توربین با باد استفاده می‌کنند. بیشتر توربین‌های بادی بزرگ دارای یک جعبه‌دنده هستند که به کمک آن ، می توان دوران آهسته روتور را به دورانی سریع‌تر تغییر داد. این امر ، بیشتر برای ژنراتور‌های الکتریکی مناسب است.

توربین های بادی محور عمودی (VAWT)

انجام پایان نامه مکانیک تبدیل انرژی در توربین‌های بادی با محور عمودی (Vertical Axis Wind Turbine) که به اختصار VAWT نامیده می‌شود، روتور اصلی به‌صورت عمودی قرار می‌گیرد.  توربین‌های بادی محور عمودی، VAWT، دارای روتور اصلی به‌صورت عمودی هستند. مهم‌ترین مزیت این آرایش، عدم نیاز به جهت‌گیری توربین در راستای باد است. این توربین‌ها مناسب جهت استقرار در مکان‌هایی با بادهای متغیر یا مغشوش ، هستند.

باید توجه داشت که توربین‌های بادی می‌بایست نزدیک‌تر به سطح زمین نصب شوند . از طرفی در ارتفاع کم، سرعت باد کمتر است ؛ از این رو انرژی کمتری از سایز مشخص توربین تولید می‌شود. جریان هوا نزدیک زمین و دیگر اشیا می‌تواند جریان مغشوش ایجاد کند که باعث پیامدهای لرزش شامل سروصدا و خستگی یاتاقان می‌شود. در نتیجه هزینه نگهداری ممکن است افزایش یابد و عمر کاری کم شود.

دو نوع اصلی این توربین‌ها، توربین‌های بادی ساونیوس و توربین های بادی داریوس هستند.

اجزای تشکیل دهنده توربین بادی:

انجام پایان نامه مکانیک تبدیل انرژی باد سنج: (Anemometer)  این وسیله سرعت باد را اندازه گرفته و اطلاعات حاصل از آن را به کنترل‌کننده‌ها انتقال می‌دهد.

پره‌ها (Blades): بیشتر توربین‌ها دارای دو یا سه پره می‌باشند. وزش باد بر روی پره‌ها باعث بلند شدن و چرخش پره‌ها می‌شود.

ترمز (Brake) : از این وسیله برای توقف روتور در مواقع اضطراری استفاده می‌شود. عمل ترمز کردن می‌تواند بصورت مکانیکی، الکتریکی یا هیدرولیکی صورت پذیرد.

کنترلر : (Controller) هنگامیکه سرعت باد به ۸ تا ۱۶ مایل بر ساعت می‌رسد ، کنترولرها ماشین را راه‌اندازی می‌کنند. از طرفی ، آنگاه که سرعت از ۶۵ مایل بر ساعت بیشتر بشود ، دستور خاموش شدن ماشین را می‌دهند. این عمل از آن جهت صورت می‌گیرد که توربین‌ها قادر نیستند زمانی که سرعت باد به ۶۵ مایل بر ساعت می‌رسد ، حرکت کنند . زیرا ژنراتور به سرعت و حرارت بسیار بالایی خواهد رسید.

گیربکس : (Gear box) چرخ دنده‌ها از یک سمت به شفت با سرعت پایین و از سمت دیگر به شفت با سرعت بالا متصل می باشند . افزایش سرعت چرخش از ۳۰ تا ۶۰ rpm سرعتی حدود ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ rpm را ایجاد می‌کند. این افزایش سرعت برای تولید برق توسط ژنراتور الزامیست. هزینه ساخت گیربکس‌ها بالاست . از طرفی گیربکس‌ها بسیار سنگین نیز هستند. مهندسان در حال انجام تحقیقات گسترده‌ای هستند تا با کشف درایو‌های مستقیم ، ژنراتورها را با سرعت کمتری به چرخش درآورند . در این حالت دیگر نیازی به گیربکس نمی‌باشد .

ژنراتور  : (Generator) وظیفه آن تولید برق متناوب می باشد و بیشتر از نوع ژنراتور‌های القایی می‌باشد.

شفت با سرعت بالا  : (High-speed shaft)وظیفه آن به حرکت درآوردن ژنراتور می‌باشد.

شفت با سرعت پایین :  (Low-speed shaft) رتور حول این محور چرخیده و سرعت چرخش آن ۳۰ تا ۶۰ دور در دقیقه می‌باشد.

روتور (Rotor) : بال‌ها و هاب به روتور متصل هستند.

برج:  (Tower) برج‌ها از فولادهایی که به شکل لوله درآمده‌اند ساخته می‌شوند. توربینی که بر روی برجی با ارتفاع بیشتر نصب شده است ، انرژی بیشتری دریافت خواهد کرد.

باد نما: (Wind vane) وسیله‌ای است که جهت وزش باد را اندازه‌گیری می‌کند تا با این امر ، جهت توربین نسبت به باد در وضعیت مناسبی قرار بگیرد.

درایو انحراف  : (Yaw drive) وسیله ایست که وضعیت توربین را هنگامی که باد در خلاف جهت می‌وزد ، کنترل می‌کند . از این وسیله هنگامی استفاده می‌شود که روتور در مقابل وزش باد از رو به رو قرار بگیرد . اما زمانی که باد در جهت توربین می‌وزد ، دیگر نیازی به استفاده از این وسیله نمی‌باشد.

موتور انحراف (Yaw motor): برای به حرکت درآوردن درایو انحراف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مهندسی مکانیک شاخه‌ای از مهندسی است، که با طراحی، ساخت و راه‌اندازی دستگاه‌ها و ماشین‌ها سروکار دارد. تهیه و ساخت دستگاه‌هایی که انرژی‌های مختلف نظیر انرژی خورشید، انرژی هسته‌ای و انرژی شیمیایی را به کار می‌گیرند نیز در حوزهٔ این شاخه از دانش است. این رشته یکی از قدیمی‌ترین و گسترده‌ترین رشته‌های مهندسی است. مهندسی مکانیک نیازمند فهم مفاهیمی همانند مکانیک، دینامیک، ترمودینامیک، دانش مواد، تحلیل سازه‌ها و الکتریسیته است. مهندسان مکانیک، اصول اساسی نیرو، انرژی، حرکت و گرما را به کار برده و با دانش تخصصی خود، سیستم‌های مکانیکی و دستگاه‌ها و فرایندهای گرمایی را طراحی کرده و می‌سازند. مهندسان مکانیک، گسترهٔ وسیعی از دستگاه‌ها، فراورده‌ها و فرایندها را تولید می‌کنند؛ از آن جمله می‌توان به موتورها و سیستم‌های کنترل، نیروگاه‌های الکتریکی، دستگاه‌های پزشکی، چرخ‌دنده‌ها، فناوری لیزر، طراحی به کمک رایانه، مهندسی به کمک رایانه و تولید به کمک رایانه، خودکارسازی و رباتیک، دستگاه‌های تهویهٔ مطبوع و تجهیزات کارخانه‌ها اشاره کرد.

انجام سمینار کارشناسی ارشد مکانیک دانش مهندسی مکانیک در قرن ۱۹ میلادی درنتیجهٔ پیشرفت‌های فیزیک نشأت گرفت. این شاخه به طور پیوسته‌ای تکامل یافته تا پیشرفت‌های فناوری را به‌کار گیرد و امروزه مهندسان مکانیک به دنبال گسترش دانش در رشته‌هایی چون مواد مرکب، مکاترونیک و نانوتکنولوژی هستند. مهندسی مکانیک به میزان زیادی هم‌پوشانی‌هایی با مهندسی هوافضا، مهندسی خودرو، مهندسی مکاترونیک، مهندسی برق، مهندسی پزشکی (بیومکانیک)، مهندسی شیمی، مهندسی عمران، مهندسی متالورژی، مهندسی دریا، مهندسی راه آهن (ماشینهای ریلی)، مهندسی رباتیک، مهندسی صنایع، مهندسی معدن، مهندسی نفت و مهندسی هسته‌ای دارد.

بازتولید پیچیدگی پیشرفته بافت بومی با استفاده از ساختار چند منظوره سه بعدی ، یک روش مهندسی بافت امیدوار کننده برای بازسازی بافت استخوانی است. در این مطالعه ، یک ساختار سه بعدی متخلخل متشکل از سه منطقه مسئول بازسازی غضروف غیر کلسیفیکاسیون ، غضروف کلسیفیکاسیون و استخوان فرعی را تشکیل می دهیم. این سه منطقه از هیبرید از بیوپلیمرهای اصلاح شده تشکیل شده است: (من) آلژینات (Alg) تقویت شده توسط الیاف پلی ولاستیک کوتاه (PLA) ، (II) آلژینات و متاکریلات ژلاتین (GelMA) همراه با ذرات tr-tricalcium فسفات (TCP) ، ( iii) داربست پلی کاپرولاکتون چاپ شده سه بعدی متعاقباً با استفاده از یک روش درمان حلال مبتکرانه مبتنی بر استون و تحریک سونوگرافی اصلاح شد. ترکیب سیستم های رسوبی پیشرفته مبتنی بر: (من) چاپ سه بعدی همراه با یک سیستم اتصال عرضی اسپری ، (ب) یک سیستم رسوبی نوآورانه مبتنی بر اکسترودر سوزن کواکسیال ، (III) مدل سازی رسوب ذوب شده (FI) مرتبط با درمان پس از ساخت ، به ما امکان می دهد ساختار تری فازی را که از ساختار و خصوصیات بافت پوکی استخوان بومی تقلید می کند ، بسازیم. هدف از این مطالعه بررسی خصوصیات مکانیکی هیبرید ساخته شده و مناطق فردی آن است. نتایج ما توانایی تحمل بار TC را نشان می دهد ، اما با این وجود باید آن را زیر خط سطح غضروف میزبان کاشت کرده تا از آن در برابر فشارهای شدید محافظت کند ، در عین حال به بافت های میزبان بومی اجازه می دهد تا درون آن رشد پیدا کند.

رشته مهندسی مکانیک گرایش تبدیل انرژی، به مسایل مربوط به حرارت و سیالات می پردازد و  تحلیل و طراحی سیستم ها از دیدگاه حرارتی و سیالاتی را مد نظر دارد. برای مثال در طراحی یک موتور احتراق داخلی، مسائل مربوط به تبدیل حرارت و انرژی، انتقال حرارت، حفظ موتور در حرارت مناسب و سرد نگه داشتن موتور، توسط یک مهندس مکانیک حرارت و سیالات بررسی می شود. گرایش ساخت و تولید ، لیست دروس تخصصی ،   طراحی قالب پرس ، سیستمهای اندازه گیری (مترولوژی )  ، اونیورسال ، توانایی ماشینکاری ، ماشین های کنترل عددی ، تولید مخصوص ، هیدرولیک و پنوماتیک ، تست غیر مخرب ، طراحی قید و بند ، تکنولوژی پلاستیک ،  کامپوزیت ، ریخته گری ،قالبهای آهنگری (فورج) ،  راحی و تولید به کمک کامپیوتر CAD/CAM ،  جوشکاری تخصصی ، عملیات حرارتی ، طراحی کارخانه ، اهمیت رشته ساخت و تولید

رشته مهندسی مکانیک را شاید بتوان از نقطه ‌نظر تنوع موضوعات تحت پوشش، جامع‌ترین رشته مهندسی به شمار آورد. رشته مهندسی مکانیک در برگیرنده تمامی علوم و فنونی است که با تولید، تبدیل و استفاده از انرژی، ایجاد و تبدیل حرکت و انجام کار، تولید و ساخت قطعات و ماشین‌آلات و به کارگیری مواد مختلف در ساخت آنها و همچنین طراحی و کنترل سیستم‌های مکانیکی، حرارتی و سیالاتی مرتبط می‌باشد، به عبارت دیگر محاسبات فنی، مدلسازی و شبیه‌سازی طراحی و تهیه نقشه‌ها، تدوین روش ساخت، تولید و آزمایش ماشین‌آلات و تاسیسات مورد استفاده در جهان امروز، با تکیه بر توانایی‌های مهندسان مکانیک انجام می‌گیرد

گرایش ساخت و تولید
این رشته یکی از زیر شاخه های مهندسی مکانیک است. این رشته در مقاطع کاردانی و کارشناسی به دو گرایش قالب سازی و ماشین ابزار تقسیم می شود و در مقاطع تحصیلات تکمیلی به سه گرایش سیستمهای تولید صنعتی، شکل دهی فلزات و (در برخی از دانشگاه ها مکاترونیک) تقسیم می گردد.

هدف تربیت کارشناسانی است که با به کاربردن تکنولوژی مربوط به ابزارسازی، ریخته گری ، جوشکاری، فرم دادن فلزات ، طرح کارگاه یا کارخانه های تولیدی آماده کار در زمینه ساخت و تولید ماشین آلات و صنایع (کشاورزی ، نظامی، ماشین سازی، ابزارسازی ، خودروسازی و … ) باشند. فارغ التحصیلان این دوره قادر خواهند بود در صنایعی مانند ماشین سازی، ابزارسازی، خودروسازی ، صنایع کشاورزی، صنایع هوایی و تسلیحاتی به ساخت و تولید ماشین آلات، طراحی کارگاه و یا کارخانه تولیدی بپردازند و نظارت و بهره برداری و اجرای صحیح طرحها را عهده دار شوند. داوطلبان این رشته باید در دروس ریاضی، فیزیک و مکانیک از آگاهی کافی برخوردار باشند. همچنین درک دروس پایه مانند استاتیک و مقاومت مصالح برای درک دروسی مانند ارتعاشات دینامیک، دینامیک ماشین، ارتعاشات ماشین و ابزار و غیره ضروری است. دروس این دروه شامل مطالبی در مورد نحوه تولید، طراحی قالبهای پرس، طراحی قید و بندها، کار و برنامه ریزی با ماشینهای اتوماتیک، اصول کلی و نحوه کار با ماشینهای دستی و تعمیر و نصب تمام سرویسهای صنعتی می باشد و درصد نسبتا بالایی از آنها به صورت عملی ارائه می گردد. داوطلب باید سالم باشد تا بتواند کارهای کارگاهی را به خوبی انجام دهد و استعداد کارهای فنی را داشته باشد. با توجه به خودکفایی صنایع کشور این رشته دارای بازار کار خوبی است.

 

بنا به تعریف انجمن مهندسان ساخت و تولید ایران ، رشته‌ای از مهندسی است که به تحصیلات و تجاربی نیازمند است تا رویه‌های مهندسی را در پروسه‌های تولید و شیوه‌های تولید را در صنعت بفهمد، به کار گیرد و کنترل کند و به توان برنامه‌ریزی در فرایند‌های تولید نیازمند است تا درباره ابزار‌ها، روند‌ها و ماشین‌آلات و تجهیزات تحقیق کند و آنها را بهبود بخشد و امکانات و سیستم‌ها را برای تولید فراورده‌های با کیفیت و هزینه بهینه یکی کند. بنابراین می توان گفت که گرایش ساخت و تولید به زمینه های کاربردی مهندسی مکانیک می پردازد. فارغ‌التحصیلان این دوره می‌توانند تا مقطع کارشناسی ارشد و دکتری در داخل یا خارج از کشور ادامه تحصیل دهند. یک قطعه باید به چه روشی ساخته شود تا دارای تولیدی سریع و ارزان و همچنین کیفیت مناسب و وقت و کارایی مطلوب باشد؟ پاسخ به این سوال مهم بر عهده مهندسان گرایش ساخت و تولید است. چرا که یک مهندس ساخت و تولید به مسائل مربوط به ساخت بهینه و تولید با کیفیت بالا می‌پردازد. در واقع این گرایش بیشتر به مشکلات و معضلات ساخت و تولید می‌پردازد و در نتیجه نسبت به دو گرایش حرارت و سیالات و طراحی جامدات عملی‌تر است و دو گرایش فوق جنبه علمی‌تر دارند.

 

رفتار سلولی تحت تأثیر خواص مکانیکی و ساختاری محیط بستر آنها است. همچنين ، موادي كه از لحاظ مكانيكي نسبت به عمل جراحي و شباهت به محل ميزبان مقاوم باشند ، در مهندسي بافت مورد نياز هستند تا احتمال پاسخ منفي ميزبان به حداقل برسد. تثبیت RAFT یک روش تجاری در دسترس برای ایجاد هیدروژلهای تثبیت شده است. خواص ژل های کلاژن (RsC) تثبیت شده RAFT با اندازه ، ترکیب و ترتیب فیبرها و تعامل آنها با مایع به دام افتاده در ماتریس اداره می شود. فرآیند تثبیت با استفاده از جاذب های متخلخل آبگریز ، با بیرون راندن سریع مایعات ، ماتریس های متراکم ایجاد می کند و ساختار بدست آمده دارای خواص مکانیکی مناسب برای مهندسی بافت است. با این حال ، پروتکل ها برای تعریف و مقایسه خصوصیات بدنی و رفتار مکانیکی ژل های کلاژن با RAFT تثبیت شده در سطح زمین استاندارد نمی شوند. در اینجا ، ما به بررسی خصوصیات مکانیکی و ساختاری ژلهای RsC می پردازیم و یک رابطه تجربی جدید را ارائه می دهیم که ارتباط سفتی اندازه گیری شده ژلها با فرکانس متفاوت نوسانات کرنش را نشان می دهد. نتایج ارائه داده های کمی توصیف این محیط خارج سلولی برای مطالعات مهندسی بافت آینده است

 

یک برنامه آموزشی با دید تخصصی به رباتیک شامل آموزش زمینه‌هایی از مهندسی برق، کامپیوتر و مکانیک است که در ساخت و استفاده از ربات‌ها مورد نیاز هستند. هدف از رشته رباتیک تجمیع تحقیقات رباتیک است که در حال حاضر در دپارتمان‌های مختلف انجام می‌شود. دانشجویان این رشته باید بتوانند نقش مؤثری در توسعه تکنولوژی‌های مربوط به رباتیک داشته باشند. این رشته بر پایه دروس علمی و تحقیقات عملی پایه‌ریزی می‌شود که در آزمایشگاه رباتیک و تحت نظارت اساتید انجام خواهند شد. پیش بینی می‌شود که رباتیک یکی از ۱۰ صنعت برتر آینده باشد. کاربرد محصولات رباتیک از محدوده کارخانجات فراتر رفته و در حال تسری به کاربردهای روزمره است. توسعه و تحقیق در مورد کاربردهای جدید نیازمند توجه ویژه به این رشته و تربیت مهندسین خلاق و متخصص است. از طرفی در چند سال گذشته فعالیت‌های چشمگیری در زمینه رباتیک در بین دانش آموزان و دانشجویان صورت پذیرفته که باعث بوجود آمدن طیف وسیعی از علاقه‌مندان به این رشته گردیده که مشتاق ادامه فعالیت‌های آکادمیک در این زمینه هستند. با ایجاد رشته رباتیک می‌توان به نیازهای صنعتی و اجتماعی همزمان پاسخ داد. تجربه فعالیت‌های رباتیکی کشور نشان داده‌است که دانش آموختگان رشته رباتیک به علت ماهیت بین رشته‌ای و فعالیت تیمی مورد نیاز این رشته، توانایی مهندسی بسیار زیادی کسب کرده و قادرند در تمام صنایعی که نیازمند اتونوموس و طراحی ماشین آلات صنعتی هستند به خوبی ایفای نقش نموده و در پروژههای صنعتی بزرگ شرکت یا آن را با موفقیت رهبری نمایند.

 

الگوریتم بهینه‌سازی گروه ذرات دینامیکی جهشی برای طراحی شبکه‌های توزیع آب

انجام پایان نامه سمینار پروپوزال مقاله تحقیق و پروژه های دانشجویی مهندسی مکانیک تبدیل انرژی   الگوریتم بهینه‌سازی گروه ذرات دینامیکی جهشی طراحی شبکه‌های توزیع آب   الگوریتم بهینه‌سازی گروه ذرات دینامیکی جهشی طراحی شبکه‌های توزیع آب. کاربرد یک نسخه جدید از الگوریتم بهینه‌سازی گروه ذرات را برای طراحی شبکه‌های توزیع آب پیشنهاد می‌کند. مسئله […]

قطر بهینه مبدل حرارتی هوا زمین به روش تحلیلی برای تهویه مطبوع

انجام پایان نامه سمینار پروپوزال مقاله تحقیق و پروژه های دانشجویی مهندسی مکانیک تبدیل انرژی   قطر بهینه مبدل حرارتی هوا زمین روش تحلیلی تهویه مطبوع   قطر بهینه مبدل حرارتی هوا زمین روش تحلیلی تهویه مطبوع. یک مدل تحلیلی جدید برای مبدل حرارتی هوا – زمین ارائه شده است. بدین منظور، معادله گذرای انرژی […]

طراحی الگوریتم دستورالعمل نرم افزاری ممیزی انرژی در مجتمع های مسکونی

انجام پایان نامه سمینار پروپوزال مقاله تحقیق و پروژه های دانشجویی مهندسی مکانیک تبدیل انرژی طراحی الگوریتم دستورالعمل نرم افزاری ممیزی انرژی مجتمع های مسکونی   طراحی الگوریتم دستورالعمل نرم افزاری ممیزی انرژی مجتمع های مسکونی. زمینه و هدف انجام ممیزی انرژی در ساختمان ها با کاربری های مختلف از جمله مواردی است که در […]

تاثیر بازیابی انرژی سیستم تعلیق فعال بر مصرف سوخت و آلاینده‌های خودروی هیبرید برقی

انجام پایان نامه سمینار پروپوزال مقاله تحقیق و پروژه های دانشجویی مهندسی مکانیک تبدیل انرژی بازیابی انرژی سیستم تعلیق فعال مصرف سوخت آلاینده‌های خودروی هیبرید برقی   بازیابی انرژی سیستم تعلیق فعال مصرف سوخت آلاینده‌های خودروی هیبرید. ایده بازیابی انرژی سیستم تعلیق فعال در خودروی هیبرید برقی ارائه شده و تاثیر آن بر مصرف سوخت […]

بررسی عددی اثر نفوذپذیری دیواره بر پارامترهای همودینامیک در جریان ضربانی خون از یک شریان کاروتید گرفته شده با دیواره دو لایه‌ای انعطاف‌پذیر

انجام پایان نامه سمینار پروپوزال مقاله تحقیق و پروژه های دانشجویی مهندسی مکانیک تبدیل انرژی نفوذپذیری دیواره پارامترهای همودینامیک جریان ضربانی خون شریان کاروتید دیواره لایه‌ای انعطاف‌ پذیر   نفوذپذیری دیواره پارامترهای همودینامیک جریان ضربانی خون شریان کاروتید دیواره لایه‌ای انعطاف‌ پذیر. پارامترهای همودینامیک جریان خون همواره متأثر از میزان شدت گرفتگی شریان و از عوامل […]